Двете големи болести на простатата:

Уголемена простата (ДПХ)

Увеличената простата е проблем на почти всички възрастни мъже. Всеки мъж, живял дастатъчно дълго ще се сблъска с тънката струя, честото и нощтно уриниране – симптоми характерни за доброкачествената простатна хиперплазия. Научете всичко за симптомите и модерното лечение.

Уголемена простата

Рак на простатата

Карциномът на простатата е най-честото раково заболяване при мъжете. Той е коварна болест, защото често протича безсимптомно и подмолно, и крие риск да бъде открит късно. Научете всичко за симптомите, съвременната диагностиката и лечение на рака на простатата.

Рак на простатата

Защо е важно да познаваме простатата?

За много мъже простатата е символ на мъжествеността и проблемите свързани с нея все още са тема табу. От друга страна всяко отклонение от нормалните й функции се възприема като знак, че младостта им е отминала, а сексуалният им живот е застрашен, което е изключително погрешно. В името на здравето си всеки мъж трябва да се раздели със страховете и погрешните представи, в които е забулена темата за простатата и които карат мъжете да се консултират с уролог или рядко или много късно. А както ще стане ясно по-долу, простата крие сериозни и коварни рискове и само навременната консултация с уролог може да Ви осигури дългосрочно решение на проблема и да ви помогне да запазите нормалите функции на половата си система. Защото съвременната медицина разполага с ефективно медикаментозно и хирургично лечение, стига проблемите да бъдат диагностицирани навреме.

bolesti-na-prostatata-anatomy

За всеки мъж е важно да е запознат с  болестите на простатата и рисковете, които те крият, защото закъснението при диагностиката им може да бъде опасно, а понякога дори трагично.

В този раздел ви предлагаме поробна, достоверна и синтезирана информация за най-честите проблеми свързани с простата и уринирането. Целта ни е на разбираем език, ориентиран към пациентите, да сме максимално полезни и да ви помогнем да се ориентирате по-лесно в проблемите на прастатата, техните симптоми и модерните методи на лечение.

Простата може да бъде засегната от различни заболявания и състояния, които да предзвикат различни отплаквания, най-честото от които е затруднение в уринирането. То може да е симптом на една от големите болести на простатата:

Доброкачествено уваличение на простатата

Простатата е малка жлеза, част от мъжката полова система на мъжа. Тя е разположена под пикочния мехур като през нея преминава уретрата (тръбичката, която отвежда урината от пикочния мехур към пениса). Простатата произвежда безцветна течност (простатен секрет), която се смесва със сперматозоидите и образува спермата.

С напредване на възрастта бавно, постепенно и неусетно простатата започва да нараства и увеличава размерите си. Това е доброкачествен процес, наричан в медицината Доброкачествена Простатна Хиперплазия (ДПХ), който е хормонално и генетично обусловен и е свързан със стареенето – казано по друг начин, както косата побелява, както по лицето се появяват бръчки, така и простата със стареенето си нараства. Процесът започва около 35-40 години и постепенно напредва, като около 50-75% от мъжете над 50 години вече имат увеличена простата. Това категорично не означава, че всички тези мъже имат оплаквания и се налага задължително лечение.

uvelichena-prostata-BPH

Ако простата е увеличена, но не създава проблеми и не пречи на качеството на живот на пациента, обикновено се предприема т.нар “активно наблюдение”, при което специалистите уролози консултират пациента и извършват периодични наблюдения на състоянието.

Лечение се налага едва когато това увеличение започне да се усеща от мъжа и се появят симптомите на затруднено и проблемно уриниране:

• тънка струя
  • често уриниране денем и нощем
  • изпускане на урина и др.

По преценка на специалиста уролог, в зависимост от симптомите на пациента и големината на жлезата, може да се наложи медикаментозно лечение или хирургично лечение.

Научете всичко за увеличената простата

Рак на простатата

Ракът на простатата е най-честото раково заболяване при мъжете. При него е характерно бавното развитие, в продължение на години, най-често без никакви спицифични оплаквания. Симптомите (ако ги има) много наподобяват тези на доброкачествената простатана хиперплазия, т.е. проблеми с уринирането. Макар и със сходна симптоматика, ДПХ и ракът на простатата са две коренно различни заболявания, които нямат общо помежду си – увеличената простата не води до рак, а при рак не е задължително да има увеличение на простатата.

rak-na-prostatata-BPH

Пълното излекуване на рака на простатата е възможно само в началните стадии, когато и възможностите за лечение са много – медикаментозно, хормонално, лъчелечение и хирургично, като дори е възможно запазване на еректилната функция и възможността за извъшванен на полов акт.

Ежегодния профилактичен преглед при уролог след 50 години, съчетан с кръвно изследване на туморния маркер PSA, е достатъчно сигурна комбинация за ранното диагностициране на заболяването и навременното започване на активно лечение.

Информираността за болестите на простата е изключтелно важна, защото всички тези заболявания са лечими, когато са диагностицирани навреме, а страхът от нарушения в сексуалната функция при лечението им е напълно неоправдан.

Редовният преглед на простатата в не е нито страшен, нито болезнен и може да бъде само полезен.

Научете всичко за рака на простатата

1. ЕЛКА

ЗДРАВЕЙТЕ!!!
    Синът ми е 33 години със спукан кръвоносен сън в простатата и на няколко дни прави кръвоизливи и то обилни изтича някъде над 200 грама чиста кръв, ходи на уролог във Варна там му разбиха камъните но кръвоизливите не спират в Добрич. платихме си да му направиха му цистоскопия от която се установи че има спукан кръвоносен съд. след каликулус семимналис/ Пие антибиотици вече повече от десет дни и кървенето си продължава. Тук уролога казва че не му се е случвало такова нещо.
    МОЛЯ ви посъветвайте ни КАК ДА СЕ ИЗЛЕКУВА!!!

2. Здравейте Елка,
    Честно казано за първи път чувам за спукан кръвоносен съд в простатата. Може би става въпрос за възпаление, при което се случва да има подобни кръвоизливи. Синът ви приема ли някакви антикоагулантни лекарства? Освен антибиотик има ли назначена и кръвоспираща терапия, която би могла значително да подобри състоянието?

3. Теодора Симеонова

Здравейте,Докторе! Баща ми е с диагноза простатен аденокарцином,но е лекуван в начален стадий преди 2 години успешно. Резултатите от изследванията са в норма PSA е 0,04, но от скоро има проблеми с уринирането, дори сега е с квартетът,носи го 20 дни и след това няма проблем около месец и пак квартетът, какво да предприемем?

4. Здравейте Теодора Симеонова,
    Информацията която сте ми написали за баща ви е прекалено оскъдна, а поставената диагназо не е много лека.За да ви дам конкретни съвети е необходимо да се запозная по подробно със конкретния случай, как е лекуван, имали подържащо лечение, какво му е сегашното състояние като изключим нормалния ПСА и кои изследвания са в норма.Моя съвет към вас е ако имате възможност да си запишите час за преглед за да обсъдим конкретния случай и какви са възможностите за него.

5. Георги

Здравейте, доктор Василев. На баща ми, който е на 69 години, откриха карцином на простатата. ПСА преди биопсията беше 18.9, от направената биопсия се разбра, че е рак. Ето и резултатите от Биопсията – Стандартно оцветяване с ХЕ – Ляв дял: 1373: типична адено-лейомиоматозна простатна хиперплазия; 1376: Глисън – 3+4 ст. простатен аденокарцином: 1377:=76+ перинервална инвазия: 1378: Глисън 3+4 ст. простатен аденокарцином: . 79: десен дял : 1380: атипична жлезеста хиперплазия, хроничен неспецифичен простатит: 1381: = 80 (ПИН1): 1382: типична аденоматозна хиперплазия.

Направени бяха ЯМР и Сцинтиграфия, които показват, че няма разсейки в костите и метастадии. Водих баща ми при няколко лекари, ваши колеги, като мненията се разделиха на две. Едната част обявиха, че трябва да се оперира, а другите мнения бяха за лъчелечение. Проф. Нейков от Онкологията заяви, че не трябва да се оперира, тъй като е ниско долу-вляво и има рискове следоперативни. От Хил Клиник проф. Щолценберг пък обяви, че твърдо е за операция. Моля вашето мнение.

6. Здравейте Георги,
    От информацията която прочетох по случая с баща ви, аз съм на мнение, че трябва да бъде направена операция.

7. Иванов

Здравейте, доктор Василев.
    На 64 години съм. От няколко години си правя PSI изследвания и резултатът се върти между 5 и 6.6 единици.
    Днес взех тези резултати:
    Туморни маркери
    Име на теста(изследване) Резултат Единици Референтна стойност Метод
    Total PSA 7.7 ug/l 0 – 4,10 ECLIA

Имам ли повод за безпокойство?
    Какви изследвания трябва да направя, за да дойда подготвен на преглед?
    Поздрави!

8. Здравейте Иванов,
    Достатъчно е да носите всички резултати от изследвания които имате до сега. Не е необходимо да правите нищо допълнително като изследване.

9. Павел

Здравейте др Василев, на 28 съм, често уриниране, дискомфорт в уретера, жълтеникава сперма и малки топчета желе, понижено либидо, веднъж имаше и нещо като малко розово топче което излезе.Дали е простатит или
    нещо по сериозно?

10. Здравейте Павел,
    Нам-вероятно имате много тежка инфекция на простатата за която трябва много-бързо да предприемете мерки за леченеи, т.е. да започнете медикаметозна терапия предписана от лекар, която да бъде по продължителна за пълно излекуване.

Задайте ни въпрос

clear formSubmit