kamani-v-babrecite-pacienti

Камъните в бъбреците, уретерите и пикочния мехур са една от “най-древните” болести и операциите за отстраняването им са добре известни още от времето на Хипократ, който в Клетвата си заявява, че ще остави „…оперирането на камъни на тези, които са обучени да го направят”. Те са и най-често срещаното урологично заболяване и засягат около 15% от мъжете и 10% от жените в България и оставени без лечение могат да доведат до сериозно увреждане на бъбречната функция. Въпреки, че понякога камъните години наред могат да останат безсимптомни, най-често те са причина за една от най-силните болки в тялото, а именно бъбречната криза.

В този раздел на сайта  ви предлагаме изчерпателна, достоверна и разбираема информация за камъните в бъбрецие и уретерите, като материалите, публикувани в него, са базирани на научни сведения, изследвания и на опита на специалистите в съответната област. Стремежа ни е да ви предоставим надеждна информация за урологичните проблеми – изчерпателна, ясна и безпристрастна.

Какво представляват камъните?

Бъбречните камъните, наричани още конкременти представляват твърда, компактна маса съставена от кристали на различни соли – калциеви, уратни, фосфатни, магнезиеви или смесени, които се отделят като отпадни продукти в урината следствие на метаболитните процеси в тялото. Камъните не се еднакви и освен по състава им и при всеки пациент винаги се стремим да определим три основни характеристики, от които зависят както симптомите, така и лечението им – състав, локализация и размери.

razbivane-kamani-v-babrecite-deinost-1-1

Основната функция на бъбреците е да прочистват организма от отпадните продукти на метаболизма, които се извличат от кръвта и в последствие се отделят под формата на различни видове соли в урината. В зависимост от храните и течностите, които приемаме, в урината се отделят повече или по-малко от различните видове соли, които могат да се утаят и да формират кристали. Това е основната причината да има и различни по състав камъни – калциево-оксалатни, уратни, фосфатни и др.

Освен различни по състав,  камъните могат да имат и различна локализация в отделителната система – те могат бъдат в бъбрека, уретера или в пикочния мехур, като до голяма степен от това зависи и симптоматиката им.

Последната важна характеристика е размерът. В началото всички камъни са малки песъчинки, които ако не се елиминират с урината, постепенно нарастват и могат да достигнат до значителни размери – 3-4 и повече сантиметра. Разбира се, процесът на нарастване е бавен и обикновено отнема години, за да достигнат такива „колосални“ размери, което е причина да препоръчваме ежегодна профилактика чрез ехография при рисковите пациенти – тези които имат или са имали проблеми с бъбреците.

Според големинатаим конкрементите се разделят на:

• Малки – под 7 мм.
  • Средно големи – между 7 и 15 мм.
  • Големи – над 15 мм
  • Отливъчни – представляват отливка на кухинната система на бъбрека и да достигнат до много големи размери – над 30 мм.

Как и къде се образуват камъните?

Камъните се образуват в бъбречните кухини (чашки или легенче) и докато са локализирани там обикновено не дават симптоми и пациентите най-често може и да не подозират за тях, дори и да достигнат много големи размери. Едва когато попаднат в уретера (тръбичката, който свързва бъбрека с пикочния мехур) и го запушат, могат да предизвикват т.нар. бъбречна криза или колика, която е една от най-силните болки в тялото.

За ваше улеснение, екипът на Urology.bg Ви представя кратък видеоклип с обобщена и синтезирана информация за причините, симптомите и методите на лечение на камъните в бъбреците и уретерите, в който за яснота сме използвали множество схеми и “разбираем” език. Вижте видеото!

Като заключение на този раздел е важно да кажем, че честотата на бъбречните камъни сред населението варира в различните географски райони и етнически групи, като съществуват т. нар. ендемични области, където тя е особено висока. Към тях се отнася Балканския полуостров и в частност България.

Автор: Д-р Васил Василев

УРОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР „Д-Р ВАСИЛЕВ“

• Модерна диагностична апаратура
  • Простатата, бъбреци, пикочен мехур,
    мъжки и сексуални проблеми
  • Отлични специалисти
  • Разбиране, внимание, лично отношение
  • Разумни цени

ул. Г.С Раковски №186, София

тел. 0898 765 649

Причини и видове камъни в бъбреците

Камъните се различават по състав, като причините за образуване на отделните видове са разнообразни и могат да се дължат както на индивидуални и наследствени особености, така и на метаболитни проблеми или повишен прием на специфични храни или напитки.

Симптоми на камъни в бъбреците

Бъбречната криза е една от най-силните болки в тялото и е едно от  най-честите оплаквания при камъни в бъбреците. Тя се появява внезапно,  локализирана отзад в хълбока, отиваща надолу към слабините, съпроводена от гадене и повръщане.

Диагностика на камъните

За пълното и прецизно диагностициране на камъните най-често използваме т.нар. образни изследвания. Възможостите на съвременните ехографиски и рентгенови апарати ни позволяват да видим камъка и така прецизна да определим точната му локализация и размери, което е огромно значение за определяне на правилното лечение.

Лечение на камъните

През последните години прогреса в технологиите позволи въвеждането на различни лазерни и ендоскопски методи за лечение на камъните. Отворенте операции се налагат все по-рядко и сега през 21 век вече разполагаме и с опита и с технологиите бързо и безкръвно да остраним камъните в бъбреците, уретерите и пикочния мехур.

Преглед и ехография при камъни в бъбреците

Урологичен Център “Д-р Василев”