Какво е хематурия?

Наличието на видима кръв в урината (хематурия, на медицински) не е нормално състояние и е повод за консултация с лекар, дори тя да изчезне бързо или спонтанно. Причината за хематурията задължително трябва да се уточни, защото понякога може де е следствие и на тежко заболяване. Въпреки, че приемането на медикаменти, които разреждат кръвта (антикоагуланти или антиагреганти), биха могри да засилят хематурията, сами по себе си те не са достатъчни да я обяснят и в тези случаи отново тя не бива да се подценява, а да се уточни.
hematuria

Хематурията може да е придружена от съсиреци и в тези случаи би трябвало да се приемат повече течности, които да разреждат урината (около 2 литра/ден). Нужда от спешна медицинска помощ се налага само, когато съсиреците са обилни и водят до запушване с невъзможност за спонтанно уриниране (т.нар. тампонада на пикочния мехур).

Кои са най-честите болести водещи до хематурия?

Кървенето може да произхода от различни нива на пикочо-отделителната система и причината да се дължи на проблем в бъбрека, в уретера, в пикочния мехур, в уретрата или в простата при мъжа.

hematuria-organi

В случай на кръв в урината приоритетно търсим няколко болести, които реално се явяват най-честите или „най-страшните“ причини за нея:

1. Инфекцията на урината (уроинфекции) с или без наличето на температура често могат да бъдат причина за хематурия:

• Цисти – това е най-честата уроинфекция и едва ли има жена, която поне веднъж да не е страдала от него. При него кървенето е следствие на възпаление на стената на пикочния мехур, като при адекватно антибактериално лечение и симптомите и кръвта в урината изчезват още на втория-третия ден.
  • Пиелонефрит – това е инфекция на бъбрека, която може да настъпи спонтанно, както и  в следствие на неглижиран/нелекуван цистит или в следствие на камък в бъбрека.

2. Камък в бъбрека или уретера – в тези случаи, хематурията е непостоянна и може да предхожда или да е съпроводена от тъпи болки в хълбока или от бъбречна криза. Тук кървенето се дължи от механичното дразнене на лигавицата на бърека или уретера от самия камък, като много специфично е кървенето след физическо натоварване или спорт.

3. Тумор на пикочния мехур – при тях е характерна периодичната и безболкова хематурията, която често е единствения симптом на туморите в пикочния мехур, като рискова група са възрастните мъже (над 50-60 години), особено ако са настоящи или бивши пушачи.

4. Тумор на бъбрека

kruv-v-urinata-prichini

Как протича прегледа при уролог?

Прегледа започва с разговор с пациента, за да се уверим, че кървенето е в урината и не се касае за вагинално кървене или кръв в спермата, както и дали е придружено от други допълнителни симптоми:

• болки в бъбреците и хълбоците
  • парене при уриниране
  • чести позиви за уриниране
  • трудно уриниране
  • висока температура

Налагат ли се изследвания?

Най-често те са задължителни, за да се открие причината за кървенето в урината:

Лабораторни изследвания:

• Изследване на обикновена урина, за доказване на наличието на кръв, както и бактерии или кристали
  • Микробиологично изследване на урина за търсене на бактерии и доказване на уроинфекция.
  • Кръвни изследвания за определяне бъбречната функция.

Образни изследвания:

• Ехография на бъбреците и пикочния мехур
  • Скенер или магнитен резонанс – само при нужда или съмнение за туморно заболяване

Въз основа на проведените изследвания, ако се установи причината за хемтурията, вашият уролог ще ви назначи съответното лечение. В случаите, когато нямаме отговор, може да се препоръчат допълнителни изследвания като цистоскопия или уретероскопия, с които се търсят състояния, които трудно се откриват с рутинните образни изследвания.

hematuria-lechenie

Заключение

Във всички случаи, наличието на кръв в урината не е нормално и всяко закъснение в диагностиката и съответно лечението може да са от значение. Консултирайте се с  лекар още при първия епизод на хематурия и не чакайте излишно.

Обадете се, за да запазите час за консултация и преглед при уролог на тел. 0898 765 649 или вижте страницата ни за контакти за повече начини да се свържете с нас.

Автор на статията: Д-р Васил Василев – Уролог
Урологичен Кабинет „Д-р Василев“, София

urologichen-kabinet-banner-statii-nov

Научете още за вероятните причини за хематурия:

37 Коментара

1. Здравейте Перо,
    За съжаление без преглед и изследвания никой неможе да ви каже от къде се е появила тази кръв в урината, още по малко да предпише лечение по интернет.Моя съвет е да посетите лекар.

2. При мъжъ ми има кръв от време на време при уриниране,каква може да е причината?

3. Здравейте , преди 2 дни след като правих секс почуствах болки при уриниране и урина смесена с кръв . Моля за съвет

4. Здравейте Людмила,
    Причините за наличие на кръв в урината могат да бъдат различни.Някои от тях са например:предозиране с препарати за разреждане на кръвта, наличие на конкремент в пикочните пътища, злокачествено образования и доста други.Моя съвет към вас е при първа възможност да посетите лекар-уролог и да бъде извършен преглед.

5. Здравейте Мария,
    Най-вероятно сте получила инфекция.Моят съвет към вас е да посетите лекар за да се направят изследвания и да се предпише необходимото лечение.Засъжаление тук по интернет немога да ви предпиша рецепта.

6. В следствие на химиотерапия получавам хеморогичен цистит. Уролог ми назначи антибиотично лечение но продължавам да имам кръв в урината дори след изпиването на антибиотика. Моля за съвет!

7. Здравейте Velichka Stoyanova,
    Предполагам химиотерапията при вас е вливане на лекарство в пикочния мехур.Ако оплакванията не преминават от антибиотика е добре да се консултирате с лекаря който е направил операцията, ако тя е на пикочния мехур. Нямам идея дали приемате лекарства който разреждат кръвта. Най-добре е да се консултирате с оператора. Много може да са причините за кръвта в урината, възможно е да се наложи и цистоскопия.