uvelichena-prostata-medicamenti

Много често, мъжете страдащи от простата идват на преглед наплашени, с грешната представа, че ще трябва задължително ще трябва да се оперират. А това категорично не е вярно и диагнозата „увеличена простата“ (или ДПХ) не означава автоматично предстояща операция, защото разполагаме с редица медикаменти и консервативни методи, с които до голяма степен можем да повлияем на оплакванията на пациентите и никога да не се наложи оперативно лечение. В този раздел, ще Ви информираме за най-често използваните групи лекарства и ще си опитаме да обясним принципа на действие, ефекта и евентуалните им странични реакции.

Билкови препарати

Според проведени редица проучвания се доказа, че ефекта на многобройните билкови препарати за лечение на увеличена простата е еднакъв с този плацебо, т.е. няма значение дали ще ги приемате или не – те няма да променят състоянието Ви.

Алфа – 1 блокери – първа линия на лечение.

Това са най-често използваната група медикаменти за лечение симптомите на увеличена простата в цял свят!  Ефектът им е бърз, сигурен и доказан през годините с редица проучвания. Реално алфа-блокерите отпускат гладката мускулатура в простатата и шийката на пикочния мехур, като по този начин намаляват стеснението на уретрата и улесняват уринирането. Характерно за тях е, че те действат бързо – в рамките само на няколко дни. Подходящи са при пациенти с т.нар. симптоми на изпразване (или запушване), а именно в случаите на тънка струя, напъване за започване на уринирането, чеството за недоизпразване на пикочния мехур, нощтното уриниране.

Алфа 1-блокерите, особено от последната генерация, почти нямат странични ефекти и могат да бъдат приемани с години. Най-сериозният им страничен ефект е спадането на кръвното налягане, което при някои пациенти може да се усети като умора и световъртеж, но това е рядко и като цало поносимостта към тях е отлична.

Инхибитори на 5–алфа редуктазата

Тези медикаменти подтискат действието на тестостеронът върху простатната тъкан. Известно е, че мъжките полови хормонии, в частност тестостерона, са основна причина за нарастването на простатата. ДПХ не се среща при евнуси и кастрирани. Тези медикаменти се препоръчват при мъже с тежки симптоми на изпразването и силно увеличена простата. Проблема при тях е, че ефекта им е много бавен и може да се очаква едва след по–продължително лечение – поне 6-12 месеца.  Това е причината все по–често тези медикаменти все по-рядко да се използват самостоятелно и много по-често в комбинация с алфа болкери (които имат много бърз ефект), защото е доказано, че приема им в продължение на поне 1 година, намалява риска от поява на усложненията от увеличената простата (като задръжка на урината или нужда от оперативно лечение). Важно е да отбележим, че лекарствата от тази група могат изкуствено да понижат нивата на PSA, което трябва да се има в предвид и туморният маркер да се следи редовно. Също така, при някои пациенти е възможно да доведат до проблеми с ерекцията, както и до болки и уголемяване на гърдите – т.нар. гинекомастия. Това е причината те да са подходящи при по-възрастни мъже, при които ерекцията вече не е толкова „важна“ и в случаите на силно увеличена простатата.

Анти-мускаринови препарати.

Голяма група от мъжете с увеличена простата страда от т.нар. симптоми на съхранение на урината, а именно често уриниране, неотложни и императивни позиви, нощтно ставане и т.н. Тези симптоми не се дължат толкова на запушването от простатата, а по-скоро на това, че пикочния мехур започва да не понася урината в него. Това се дължи на дългогодишното страдание и изменения на стената на мехура, които са настъпили в следствие на запушването от простатата, тъй като мехура трябва много по-активно да се бори и свива, за да може да изпразни урината от него. Обикновено пациентите с такива симптоми нямат тънка струя, дори обратното – те уринират добре, но страдат от много често уриниране и през деня и през нощта, с чувството че ще се изпуснат ако не веднага не намерят тоалетна. При тези пациенти най-често алфа-1-блокерите или 5-алфа-редуктазните инхибитори имат много слад или незадоволителен ефект, защото проблема не е в запушването, а по-скоро в стената на мехура. Това е причината, при тях да се използват други медикаменти – т.нар. антимускаринови препарати, които действат на определени рецептори в пикочния мехур като намаляват спазмите и подобряват тонуса.

Очевидна е ролята на добрия уролог, който в разговора с пациетна и проведения преглед се ориентира за естеството на неговите индивидуални оплаквания и симптоми (на изпразване или на съхранение на урината) въз основа, на които предлага адекватна терапия. Често медикаментозната терапия е недостатъчна да осигури добро качество на живот за пациента. Тогава идва в съображение оперативното лечение. (Научете още медикамнентозното лечение на увеличената простата и проблемите с уринирането)

ПРОДЪЛЖЕТЕ КЪМ ОПЕРАТИВНО ЛЕЧЕНИЕ

Автор: Д-р Васил Василев – Уролог

pregled-pri-urolog-dr-vassilev