kamani-v-babrecite-pacienti

Камъните в бъбреците и уретерите са едно от най-често срещаните урологични заболявания – засягат около 15% от мъжете и 10% от жените и оставени без лечение могат да доведат до сериозно увреждане на бъбречната функция.

В този раздел на сайта  ви предлагаме изчерпателна, достоверна и разбираема информация за камъните в бъбрецие и уретерите, като материалите, публикувани в него, са базирани на научни сведения, изследвания и на опита на специалистите в съответната област. Стремежа ни е да ви предоставим надеждна информация за урологичните проблеми – изчерпателна, ясна и безпристрастна.

Какво представляват камъните?

Камъните, наричани още конкременти представляват твърда, компактна маса съставена от кристали на различни соли, които се отделят като отпадни продукти в урината, следствие на метаболитните процеси в тялото. Камъните на се еднакви и при всеки пациент винаги се стремим да определим три основни характеристики, от които зависят както симптомите, така и лечението им – състав, локализация и размери.

Основната функция на бъбрециете е да прочистват организма от отпадните продукти на метаболизма, които се извличат от кръвта и в последствие се отделят под формата на различни видове соли в урината. В зависимост от храните и течностите, които приемаме, в урината се отделят повече или по-малко от различните видове соли, които могат да се утаят и да формират кристали. Това е основната причината да има и различни по състав камъни – калциево-оксалатни, уратни, фосфатни и др.

razbivane-kamani-v-babrecite-deinost-1-1

Освен различни по състав,  камъните могат да имат и различна локализация в отделителната система – те могат бъдат в бъбрека, уретера или в пикочния мехур, като до голяма степен от това зависи и симптоматиката им.

Последната важна характеристика е размерът. В началото всички камъни са малки песъчинки, които ако не се елиминират с урината, постепенно нарастват и могат да достигнат до значителни размери – 3-4 и повече сантиметра. Разбира се, процесът на нарастване е бавен и обикновено отнема години, за да достигнат такива „колосални“ размери, което е причина да препоръчваме ежегодна профилактика чрез ехография при рисковите пациенти – тези които имат или са имали проблеми с бъбреците.

Как и къде се образуват камъните?

Камъните се образуват в бъбречните кухини (чашки или легенче) и докато са локализирани там обикновено не дават симптоми и пациентите най-често може и да не подозират за тях, дори и да достигнат много големи размери. Едва когато попаднат в уретера (тръбичката, който свързва бъбрека с пикочния мехур) и го запушат, могат да предизвикват т.нар. бъбречна криза или колика, която е една от най-силните болки в тялото.

За ваше улеснение, екипът на Urology.bg Ви представя кратък видеоклип с обобщена и синтезирана информация за причините, симптомите и методите на лечение на камъните в бъбреците и уретерите, в който за яснота сме използвали множество схеми и “разбираем” език. Вижте видеото!

Като заключение на този раздел е важно да кажем, че честотата на бъбречните камъни сред населението варира в различните географски райони и етнически групи, като съществуват т. нар. ендемични области, където тя е особено висока. Към тях се отнася Балканския полуостров и в частност България.

Д-р Васил Василев

Причини и видове камъни в бъбреците

Камъните се различават по състав, като причините за образуване на отделните видове са разнообразни и могат да се дължат както на индивидуални и наследствени особености, така и на метаболитни проблеми или повишен прием на специфични храни или напитки.

Симптоми на камъни в бъбреците

Бъбречната криза е една от най-силните болки в тялото и е едно от  най-честите оплаквания при камъни в бъбреците. Тя се появява внезапно,  локализирана отзад в хълбока, отиваща надолу към слабините, съпроводена от гадене и повръщане.

Диагностика на камъните

За пълното и прецизно диагностициране на камъните най-често използваме т.нар. образни изследвания. Възможостите на съвременните ехографиски и рентгенови апарати ни позволяват да видим камъка и така прецизна да определим точната му локализация и размери, което е огромно значение за определяне на правилното лечение.

Лечение на камъните

През последните години прогреса в технологиите позволи въвеждането на различни лазерни и ендоскопски методи за лечение на камъните. Отворенте операции се налагат все по-рядко и сега през 21 век вече разполагаме и с опита и с технологиите бързо и безкръвно да остраним камъните в бъбреците, уретерите и пикочния мехур.

urologichen-kabinet-dr-vassilev-22222