По дефиниция хидроцелето (от лат. Hydro-вода; cele-торба) представлява натрупване на течност между обвивките на тестиса, следствие на което съответната половина на скротума се уголемява.

От какво се причинява хидроцелето?

Тестисите се разполагат извън тялото, в специална кожна торбичка, неречена скротум. Интересното е, че те не винаги са били там, защото вътреутробно се развиват в коремната кухина и с нарастването на плода постепенно се придвижват “надолу”, като преди раждането преминават в скротума. При преминаването си те „увличат“ част от коремната стена, заедно с различните мускули и фасции, които я изграждат, които в последствие образуват отделните слоеве на обвивките на тестиса и скротума.

normalen-testis

Така че скротума не е само “проста” кожена торбичка и представлява сложна структура от фасции и мускули и е видоизменено продължение (гънка) на кормната стена. Анатомично, между най–външния слой на тестиса и най–вътрешния слой на скротума  се образува едно пространство, в което има малко количество течност. Тя служи като лубрикант и предотвратява триенето при движение на тестисите. Образуването на тази течност и нейното резорбиране е финно балансирано и когато настъпи проблем в отстраняването й (резорбирането) тя започва да нараства и води до образуването на хидроцеле.

Хидроцелето бива най-общо два вида – вродено и придобито.

Вроденото се среща при малки деца и млади момчета. Причината при него е непълното завършване на „узряването“ на слоевете на скротума при слизането на тестиса от корема. При тези случаи връзката между скротума и коремната кухина (т.нар. processus vaginalis) не се е затворила напълно и се явява най-честата причина за хидроцеле у новородени. Обикновенно дефекта се затваря от само себе си в рамките на първата година. Операция се обмисля в сравнително редките случаи, когато хидроцелето продължава да съществува и след 18 – 24 месечна възраст. Хидроцелето може да съпъства и вродена херния, където с операцията на хернията се премахва и хидроцелето.

hydrocele-vrodeno

Придобитото хидроцеле се развива в зряла възраст като причините могат да бъдат много – възпаление, херния, травми и много рядко – обем заемащи процеси в корема от различен характер. Обикновено, нарастването на хидроцелето е бавно – с месеци и дори години, като събраната течност може да достигне големи количества (300-400 мл).

hydrocele-pridobito

В голям процент от случаите причините за развитие на хидроцеле у възрастни не могат да се дефинират.

Симптоми на хидроцерето

Основното оплакване е опипването на голяма, безболезнена мековата формация в скротума. Характерно е, че то протича без болка. Ако такава има, вероятно  се касае за съпътстваща инфекция.

Важно е да се отбележи, че хидроцелето само по себе си не води до особени усложнения, освен козметичния ефект и дискомфорта при увеличаване на размера. Само в много редки случаи може да е причина за нарушение на оплодителните качества на спермата.

Лечение на хидроцелето

Наблюдение  – често се предприема при малко по размер хидроцеле и нежелание за операция от страна на пациента.

Пункция – най-лесният начин за източване на течноста. Извършва се с игла и спринцовка. Основен проблем е, че след няколко седмици хидроцелето се образува отново, защото не се премахва причината. Съществува и вероятност от вкарване на инфекция, с непредвидими резултати. Понастоящем пункцията не се препоръчва като стандартна терапия. Тя се използва само когато се налага преглед на тестиса и изчакването на оперативно лечение е рисковано – при съмнение за възпаление или туморно образувание.

Оперативно лечение на хидроцелето

Това е единствения метод за трайно лечение. Чрез малък разрез на скротума се достига до тестиса. Отварят се обвивките и се източва течноста.

При тази операция, най–общо съществуват два подхода:

-Обвивките на тестиса се изрязват – т.нар. операция на Бергман.

-Обвивките да се обърнат и зашиват без да се изрязват – т.нар. операция на Винкелман.

снимка операции хидроцеле

И двата метода имат специфични показания и един и същ резултат – излекуване на хидроцелето.

Операцията се провежда най–често с упойка в гърба (спинална анестезия). След поставянето на такава упойка се препоръчва пациентът да не става от леглото следващите 24 часа. След това той може да бъде изписан.

След операцията болката често отшумява сравнително бързо. Необходимо е да не се вдига тежко около 20 – 30 дни. Насрочва се контролен преглед при уролога извършил операцията.

Автор: Д-р Васил Василев – Уролог

1. Здравейте Весо,
    След операцията не би трябвало да имате повече хидроцеле. Възтановителният период е някъде около месец. Всяка операция сама по себеси крие рискове, но когато е направена по правилата няма от какво да се притеснявате.

2. Здравейте!!! Синът ми е на 4 и има хидроцеле на единия тестис. Консултирахме се с лекар ,когато беше на две годинки. Все още не сме предприемали операция. Тестисът ту спада, ту става като балонче. Проблемът ще отшуми ли ( ще го израсте ли)или вече е време за операция .

3. Здравейте, имам син на 3г. и преди няколко месеца му откриха хидроцеле, което се оказа двустранно и с херния от дясната страна. Преди 1 месец му направиха операция само от дясната страта, защото докторът каза, че е твърде малък да му се направи операция и на двете страни едновременно. Каза също да наблюдаваме лявата страна и че течността след операцията може да се абсорира, но аз видях няколко пъти, че левият тестис му стои леко по-надут. Въпросът ми е колко е възстановителния период сред първата операция и ако се наложи втора, колко време е нужно да мине между първата и евентуално втората операция? Благодаря!

4. Здравейте Светослава,
    Съветвам ви да се консултирате с колегите детски уролози или към колегата който е направил операцията. За съжаление ние не работим с деца.

5. д-р Василев моя син е на 1г.и 9м. И е с хидроцеле и фимоза,операцията му е насрочена за утре и не ме е страх толкова от нея колкото от упойката.Колко време протича такава операция и каква упойка се слага на такава възраст,като досега на детето не е слагано упойка

6. Здравейте синът ми беше с двустранно хидроцеле,за сега от едната страна се е махнало, възможно ли е да се затвори само по себе си

7. Здравейте Кирил,
    Предполагам операцията вече е минала и всичко е наред. Упойката е по преценка на анестезиолога. Времето на операцията трае колкото е необходимо, никога неможе да се даде точно време за операция.

8. Здравейте Д,
    Възможно е да се резурбира течноста, но това рядко се случва. Съветвам ви да остане под наблюдение от колегите детски уролози. При необходимост да се оперира.

9. здравейте,съпругът ми е 55год.и следствие на сърдечна недостатъчност има асцит и събира вода в корема .но вече и тестиса е пълен с вода .това му създава дискомфорт.може ли да се оперира

10. Здравейте Petrowa,
    Операция по принцип е възможна да бъде извършена, но е необходимо да го прегледам преди да отговоря категорично.