По дефиниция хидроцелето (от лат. Hydro-вода; cele-торба) представлява натрупване на течност между обвивките на тестиса, следствие на което съответната половина на скротума се уголемява.

От какво се причинява хидроцелето?

Тестисите се разполагат извън тялото, в специална кожна торбичка, неречена скротум. Интересното е, че те не винаги са били там, защото вътреутробно се развиват в коремната кухина и с нарастването на плода постепенно се придвижват “надолу”, като преди раждането преминават в скротума. При преминаването си те „увличат“ част от коремната стена, заедно с различните мускули и фасции, които я изграждат, които в последствие образуват отделните слоеве на обвивките на тестиса и скротума.

normalen-testis

Така че скротума не е само “проста” кожена торбичка и представлява сложна структура от фасции и мускули и е видоизменено продължение (гънка) на кормната стена. Анатомично, между най–външния слой на тестиса и най–вътрешния слой на скротума  се образува едно пространство, в което има малко количество течност. Тя служи като лубрикант и предотвратява триенето при движение на тестисите. Образуването на тази течност и нейното резорбиране е финно балансирано и когато настъпи проблем в отстраняването й (резорбирането) тя започва да нараства и води до образуването на хидроцеле.

Хидроцелето бива най-общо два вида – вродено и придобито.

Вроденото се среща при малки деца и млади момчета. Причината при него е непълното завършване на „узряването“ на слоевете на скротума при слизането на тестиса от корема. При тези случаи връзката между скротума и коремната кухина (т.нар. processus vaginalis) не се е затворила напълно и се явява най-честата причина за хидроцеле у новородени. Обикновенно дефекта се затваря от само себе си в рамките на първата година. Операция се обмисля в сравнително редките случаи, когато хидроцелето продължава да съществува и след 18 – 24 месечна възраст. Хидроцелето може да съпъства и вродена херния, където с операцията на хернията се премахва и хидроцелето.

hydrocele-vrodeno

Придобитото хидроцеле се развива в зряла възраст като причините могат да бъдат много – възпаление, херния, травми и много рядко – обем заемащи процеси в корема от различен характер. Обикновено, нарастването на хидроцелето е бавно – с месеци и дори години, като събраната течност може да достигне големи количества (300-400 мл).

hydrocele-pridobito

В голям процент от случаите причините за развитие на хидроцеле у възрастни не могат да се дефинират.

Симптоми на хидроцерето

Основното оплакване е опипването на голяма, безболезнена мековата формация в скротума. Характерно е, че то протича без болка. Ако такава има, вероятно  се касае за съпътстваща инфекция.

Важно е да се отбележи, че хидроцелето само по себе си не води до особени усложнения, освен козметичния ефект и дискомфорта при увеличаване на размера. Само в много редки случаи може да е причина за нарушение на оплодителните качества на спермата.

Лечение на хидроцелето

Наблюдение  – често се предприема при малко по размер хидроцеле и нежелание за операция от страна на пациента.

Пункция – най-лесният начин за източване на течноста. Извършва се с игла и спринцовка. Основен проблем е, че след няколко седмици хидроцелето се образува отново, защото не се премахва причината. Съществува и вероятност от вкарване на инфекция, с непредвидими резултати. Понастоящем пункцията не се препоръчва като стандартна терапия. Тя се използва само когато се налага преглед на тестиса и изчакването на оперативно лечение е рисковано – при съмнение за възпаление или туморно образувание.

Оперативно лечение на хидроцелето

Това е единствения метод за трайно лечение. Чрез малък разрез на скротума се достига до тестиса. Отварят се обвивките и се източва течноста.

При тази операция, най–общо съществуват два подхода:

-Обвивките на тестиса се изрязват – т.нар. операция на Бергман.

-Обвивките да се обърнат и зашиват без да се изрязват – т.нар. операция на Винкелман.

снимка операции хидроцеле

И двата метода имат специфични показания и един и същ резултат – излекуване на хидроцелето.

Операцията се провежда най–често с упойка в гърба (спинална анестезия). След поставянето на такава упойка се препоръчва пациентът да не става от леглото следващите 24 часа. След това той може да бъде изписан.

След операцията болката често отшумява сравнително бързо. Необходимо е да не се вдига тежко около 20 – 30 дни. Насрочва се контролен преглед при уролога извършил операцията.

Автор: Д-р Васил Василев – Уролог

1. Б.Цветанова

Здравейте д-р Василев!
    Поставиха диагноза на детето ми (4месеца)фуникулоцеле с размер 3см.Мисля,че нараства имам ли повод за притеснение и какво трябва да предприема?

2. Здравейте Б.Цветкова,
    След като забелязвате, че нараства е добре да го прегледат колегите детски уролози и при необходимост да се предприеме лечение.

3. Мария Павлова

Здравейте, д-р Василев, поставиха диагноза „хидроцеле“ на баща ми. Той е на 89 години и е сърдечно болен/ има операция преди 11 години -смяна на клапа и 3 байпаса/. Тъй като е почти сляп е усетил промяната и казал чак в неделя. Той е от Ловеч и уроложката е поставила диагноза при прегледа в сряда. Според нея не се налага операция засега. Но при него от няколко месеца има проблем със другата сърдечна клапа и ако продължи да се пълни вода, не се знае на по-късен етап дали ще е възможна операция. Моля за Вашия съвет и коментар!
    Поздрав! Мария Павлова

4. Здравейте Мария Павлова,
    Хидроцелето не налага спешна операция. По принцип в случаите когато е леко се остава под наблюдение и ако продължи да се увеличава и състоянието му непозволяавя оперативна намеса може да бъде само пунктирано за източване на течността.

5. Ivan

Добър ден,

Наскоро ми направиха операция на десен тестис за отстраняване на киста. Преди ден усетих обаче странно чувство в левия тестис. Няма болка при ходене и пипане, но виждам че има лилавеещо петънце в най-долната част на торбичката в задната част. Единствено при допир там сякаш е безчувствено мястото, сякаш не пипам нещо мое, и то само там. От другите страни се усеща нормално. Възможно ли е да е хематом от скорошната операция защото много се притеснявам от тумор и рак точно там. Благодаря за отговора.

6. Цветанка Йорданова

Здравейте д-р Василев, бебето ми беше на 2 седмици, когато като ревеше забелязах подуване от дясно на тестиса нагоре над пениса. Отидохте при хирург и той каза, че това е хидроцеле. Вече детето е на 7 месеца. В шестия месец го заведох на ехограф да му погледнат вътрешните органи, лекарят също видя течността в скротума и потвърди, че е хидтоцеле. Аз реших да го заведа и при още един хирург, който ми заяви, след като го прегледа след напипване, че това било херния и иска да го оперира следващата година, когато детето навърши поне 1 година. На кого да вярвам? Двама хирурзи от една болница и отделение с различна диагноза? Според мен това е хидроцеле, защото аз сама наблюдавам детето си и виждам и чувам как течността слиза в скротума, когато детето е със запек или при силна кашлица. Моля за мнение.

7. Радостина

Здравейте д-р Василев! Мой близък приятел има хидроцеле вече 4 години. Казва, че е с размер на малко яйце. Интересува го дали ще бъде бездетен и ако си направи операцията дали има шанс да остане нормален? Благодаря ви предварително за отговора.

8. Здравейте Ivan,
    Няма нищо притеснително, най-вероятно е хематом, след операция често се случва. Със сигурност не е тумор.

9. Здравейте Цветанка Йорданова,
    Моят съвет към вас е да се консултирате с колегите детски уролози,но така описания проблем на мен повече ми прилича на херния, но мога да потвърдя диагноза само след преглед.

10. Здравейте Радостина,
    Хидроцелето рядко води до стерилитет, но е необходима вашият близак да бъде прегледан от лекар и да бъде потвърдена диагнозата. Ако се стигне до операция той ще си остане нормален и няма да има проблеми след операцията.

11. Николай

Здравейте Д-р Василев.От известно време имам болки в корема долу в ляво и понякога левият ми тестис застава близо до члена.Когато си почина възстановява нормалното си местоположение също така задържам газове и имам нередовен стомах.Правено ми е колоноскопия и ми нямаше нищо а болката си остана.Отдавна я получавах единствено след дълъг работен ден а сега е почти постоянна.Напоследък забелязвам,че и скротума ми като чели започна да се подува.Какво е вашето мнение.Благодаря предварително.

12. Здравейте Николай,
    Причините за това състояние могат да бъдат доста. Така по интернет е трудно да конкретизираме нещата и да поставя точна диагноза. Моят съвет е първо да се консултирате с коремен хирург и ако той отрече проблем тогава преглед при уролог.

Задайте ни въпрос

clear formSubmit