Двете големи болести на простатата:

Уголемена простата (ДПХ)

Увеличената простата е проблем на почти всички възрастни мъже. Всеки мъж, живял дастатъчно дълго ще се сблъска с тънката струя, честото и нощтно уриниране – симптоми характерни за доброкачествената простатна хиперплазия. Научете всичко за симптомите и модерното лечение.

Уголемена простата

Рак на простатата

Карциномът на простатата е най-честото раково заболяване при мъжете. Той е коварна болест, защото често протича безсимптомно и подмолно, и крие риск да бъде открит късно. Научете всичко за симптомите, съвременната диагностиката и лечение на рака на простатата.

Рак на простатата

Защо е важно да се грижим и познаваме простатата си?

За много мъже простатата е символ на мъжествеността и проблемите свързани с нея все още са тема табу. От друга страна всяко отклонение от нормалните й функции се възприема като знак, че младостта им е отминала, а сексуалният им живот е застрашен, което е изключително погрешно.

В името на здравето си всеки мъж трябва да се раздели със страховете и погрешните представи, в които е забулена темата за простатата и които карат мъжете да се консултират с уролог или рядко или много късно. А както ще стане ясно по-долу, простата крие сериозни и коварни рискове и само навременната консултация с уролог може да Ви осигури дългосрочно решение на проблема и да ви помогне да запазите нормалите функции на половата си система. Защото съвременната медицина разполага с ефективно медикаментозно и хирургично лечение, стига проблемите да бъдат диагностицирани навреме.

bolesti-na-prostatata-anatomy

За всеки мъж е важно да е запознат с  болестите на простатата и рисковете, които те крият, защото закъснението при диагностиката им може да бъде опасно, а понякога дори трагично.

В този раздел ви предлагаме поробна, достоверна и синтезирана информация за най-честите проблеми свързани с простата и уринирането. Целта ни е на разбираем език, ориентиран към пациентите, да сме максимално полезни и да ви помогнем да се ориентирате по-лесно в проблемите на прастатата, техните симптоми и модерните методи на лечение.

Простата може да бъде засегната от различни заболявания и състояния, които да предзвикат различни отплаквания, най-честото от които е затруднение в уринирането. То може да е симптом на една от големите болести на простатата:

bolesti-na-prostatata-anatomy

Доброкачествено уваличение на простатата

uvelichena-prostata-BPH

Простатата е малка жлеза, част от мъжката полова система на мъжа. Тя е разположена под пикочния мехур като през нея преминава уретрата (тръбичката, която отвежда урината от пикочния мехур към пениса). Простатата произвежда безцветна течност (простатен секрет), която се смесва със сперматозоидите и образува спермата.

С напредване на възрастта бавно, постепенно и неусетно простатата започва да нараства и увеличава размерите си. Това е доброкачествен процес, наричан в медицината Доброкачествена Простатна Хиперплазия (ДПХ), който е хормонално и генетично обусловен и е свързан със стареенето – казано по друг начин, както косата побелява, както по лицето се появяват бръчки, така и простата със стареенето си нараства. Процесът започва около 35-40 години и постепенно напредва, като около 50-75% от мъжете над 50 години вече имат увеличена простата. Това категорично не означава, че всички тези мъже имат оплаквания и се налага задължително лечение.

uvelichena-prostata-BPH

Ако простата е увеличена, но не създава проблеми и не пречи на качеството на живот на пациента, обикновено се предприема т.нар “активно наблюдение”, при което специалистите уролози консултират пациента и извършват периодични наблюдения на състоянието.

Лечение се налага едва когато това увеличение започне да се усеща от мъжа и се появят симптомите на затруднено и проблемно уриниране:

• тънка струя
  • често уриниране денем и нощем
  • изпускане на урина и др.

По преценка на специалиста уролог, в зависимост от симптомите на пациента и големината на жлезата, може да се наложи медикаментозно лечение или хирургично лечение.

Научете всичко за увеличената простата

Рак на простатата

Ракът на простатата е най-честото раково заболяване при мъжете. При него е характерно бавното развитие, в продължение на години, най-често без никакви спицифични оплаквания. Симптомите (ако ги има) много наподобяват тези на доброкачествената простатана хиперплазия, т.е. проблеми с уринирането. Макар и със сходна симптоматика, ДПХ и ракът на простатата са две коренно различни заболявания, които нямат общо помежду си – увеличената простата не води до рак, а при рак не е задължително да има увеличение на простатата.

rak-na-prostatata-BPH

Пълното излекуване на рака на простатата е възможно само в началните стадии, когато и възможностите за лечение са много – медикаментозно, хормонално, лъчелечение и хирургично, като дори е възможно запазване на еректилната функция и възможността за извъшванен на полов акт.

Ежегодния профилактичен преглед при уролог след 50 години, съчетан с кръвно изследване на туморния маркер PSA, е достатъчно сигурна комбинация за ранното диагностициране на заболяването и навременното започване на активно лечение.

Информираността за болестите на простата е изключтелно важна, защото всички тези заболявания са лечими, когато са диагностицирани навреме, а страхът от нарушения в сексуалната функция при лечението им е напълно неоправдан.

Редовният преглед на простатата в не е нито страшен, нито болезнен и може да бъде само полезен.

Научете всичко за рака на простатата

31 Коментара

1. Здравейте Георги Георгиев,
    Препоръчвам ви да си запишете час за преглед и консултация на посочения в сайта телефона за връзка, за да обсъдим проблема и да предприемете адекватно лечение.