Бъбречна криза (колика)

Бъбречната колика е спешно състояние, предизвикано от миграцията на камък от бъбрека в уретера. Камъка запушва уретера и блокира пътя на произведената от бъбрека урина. Това предизвиква една от най-силните болки в тялото, позната като бъбречна колика.
Болката е много силна, появява се внезапно и е съпроводена с гадене и повръщане. Локализиана е хълбока и се придвижва към пикочния мехур и слабините (т.е. по хода на уретера).

Бъречната криза обикновено налага приемане в болница и съответно лечение, както на болката, така и лечение целящо отпушване на бъбрека. Често приложената медикаментозна терапия успява да успокои болките и следствие на нея приблизително 60-70% от конкрементите се елиминират (т.е. изпикават) спонтанно.

В случаите, когато медикаментозната терапия не е достатъчна може да се наложи предприемане на активни действия за отпушване (дрениране) бъбрека и елиминиране на конкремента.

Фиксиране на стент “Дабъл J”, който представлява тънка тръбичка тръбичка, която се поставя в уретера и минава покрай камъка. Единият край на тръбичката е разположен в бъбрека, а другият в пикочния мехур. Урината минава свободно през и покрай стента, което освен че отпушва бъбрека, улеснява елиминрането на камъка или фрагментите от камъка.

Обичайно стента се поставя в условията на краткотрайна (5-6 минути) венозна анестезия и може да остане в уретера до около 6 месеца. (Допълнителна информация за Стентовете тип “Double J”).

stent-double-j

Дрениране на бъбрека през кожата (т.нар. перкутанна нефростома) – когато поставянето на станта е затруднено, за дрениране на бъбрека може да се наложи поставяне на тръбичка през кожата. Резултатие при двата метода са съпоставими.

Уретероскопия и лазерно разбиване на камъка – при неуспех от медикаментозната терапия, това е може би най-ефективния метод за лечение на бъбречната колика. При нея използване естествените отвори на тялото (уретрата) за да проникнем в пикочния мехур и уретера, което позволява директно разбиване на камъка и съответно отпушване на бъбрека. (Научете още за уретероскопията)

Понякога запушеният бъбрек може да се инфектира, което да доведе до т.нар. пионефроза – събиране на гной в бъбрека. Това е спешно състояние, което налага бързо отпушване (дрениране) на бъбрека, тъй като крие риск от развитие на сериозна инфекция.

Риска от инфекция е основната причина при бъбречна колика и запушване на бъбрека, пациентите освен болкоуспокояващи да получат и превантивна антибиотична терапия.

Д-р Васил Василев

urologichen-kabinet-dr-vassilev-22222