По дефиниция хидроцелето (от лат. Hydro-вода; cele-торба) представлява натрупване на течност между обвивките на тестиса, следствие на което съответната половина на скротума се уголемява.

От какво се причинява хидроцелето?

Тестисите се разполагат извън тялото, в специална кожна торбичка, неречена скротум. Интересното е, че те не винаги са били там, защото вътреутробно се развиват в коремната кухина и с нарастването на плода постепенно се придвижват “надолу”, като преди раждането преминават в скротума. При преминаването си те „увличат“ част от коремната стена, заедно с различните мускули и фасции, които я изграждат, които в последствие образуват отделните слоеве на обвивките на тестиса и скротума.

normalen-testis

Така че скротума не е само “проста” кожена торбичка и представлява сложна структура от фасции и мускули и е видоизменено продължение (гънка) на кормната стена. Анатомично, между най–външния слой на тестиса и най–вътрешния слой на скротума  се образува едно пространство, в което има малко количество течност. Тя служи като лубрикант и предотвратява триенето при движение на тестисите. Образуването на тази течност и нейното резорбиране е финно балансирано и когато настъпи проблем в отстраняването й (резорбирането) тя започва да нараства и води до образуването на хидроцеле.

Хидроцелето бива най-общо два вида – вродено и придобито.

Вроденото се среща при малки деца и млади момчета. Причината при него е непълното завършване на „узряването“ на слоевете на скротума при слизането на тестиса от корема. При тези случаи връзката между скротума и коремната кухина (т.нар. processus vaginalis) не се е затворила напълно и се явява най-честата причина за хидроцеле у новородени. Обикновенно дефекта се затваря от само себе си в рамките на първата година. Операция се обмисля в сравнително редките случаи, когато хидроцелето продължава да съществува и след 18 – 24 месечна възраст. Хидроцелето може да съпъства и вродена херния, където с операцията на хернията се премахва и хидроцелето.

hydrocele-vrodeno

Придобитото хидроцеле се развива в зряла възраст като причините могат да бъдат много – възпаление, херния, травми и много рядко – обем заемащи процеси в корема от различен характер. Обикновено, нарастването на хидроцелето е бавно – с месеци и дори години, като събраната течност може да достигне големи количества (300-400 мл).

hydrocele-pridobito

В голям процент от случаите причините за развитие на хидроцеле у възрастни не могат да се дефинират.

Симптоми на хидроцерето

Основното оплакване е опипването на голяма, безболезнена мековата формация в скротума. Характерно е, че то протича без болка. Ако такава има, вероятно  се касае за съпътстваща инфекция.

Важно е да се отбележи, че хидроцелето само по себе си не води до особени усложнения, освен козметичния ефект и дискомфорта при увеличаване на размера. Само в много редки случаи може да е причина за нарушение на оплодителните качества на спермата.

Лечение на хидроцелето

Наблюдение  – често се предприема при малко по размер хидроцеле и нежелание за операция от страна на пациента.

Пункция – най-лесният начин за източване на течноста. Извършва се с игла и спринцовка. Основен проблем е, че след няколко седмици хидроцелето се образува отново, защото не се премахва причината. Съществува и вероятност от вкарване на инфекция, с непредвидими резултати. Понастоящем пункцията не се препоръчва като стандартна терапия. Тя се използва само когато се налага преглед на тестиса и изчакването на оперативно лечение е рисковано – при съмнение за възпаление или туморно образувание.

Оперативно лечение на хидроцелето

Това е единствения метод за трайно лечение. Чрез малък разрез на скротума се достига до тестиса. Отварят се обвивките и се източва течноста.

При тази операция, най–общо съществуват два подхода:

-Обвивките на тестиса се изрязват – т.нар. операция на Бергман.

-Обвивките да се обърнат и зашиват без да се изрязват – т.нар. операция на Винкелман.

снимка операции хидроцеле

И двата метода имат специфични показания и един и същ резултат – излекуване на хидроцелето.

Операцията се провежда най–често с упойка в гърба (спинална анестезия). След поставянето на такава упойка се препоръчва пациентът да не става от леглото следващите 24 часа. След това той може да бъде изписан.

След операцията болката често отшумява сравнително бързо. Необходимо е да не се вдига тежко около 20 – 30 дни. Насрочва се контролен преглед при уролога извършил операцията.

Автор: Д-р Васил Василев – Уролог

1. Здравейте, д-р Василев!
    Синът ми е на 7 години. Роди се с хидроцеле, което се резорбира още в болницата и казаха, че всичко е наред. Преди около 5 месеца, съученик 3 пъти го рита в слабините. Забелязахме подуване от едната страна, без болки, което изчезна. След време започна подуване и спадане. Днес бяхме на детски хирург, който постави диагноза хидроцеле и каза, че трябва да се оперира. Задължително ли се прави тази операция, за да няма след това проблеми? Тук чета съвети за наблюдение и се чудя налага ли се и по-добре ли е да се оперира?

2. Здравейте Тити,
    Моят съвет е да се консултирате с колегите детски уролози. В повечето случаи хидроцелето се оставя под наблюдение, но в някои случаи се налага оперативно лечение.

3. Здравейте, Доктор Василев! Синът ми е на 3 месеца и все още тестисите му не са слезли на местото си, а са в каналчетата. От днес забелязах, че едната „торбичка“ е по-голяма от другата. Това нормално ли е? Много се притеснявам. Как да процедирам? Благодаря

4. оперираха сина ми декември от хидроцеле, но сега другият тестис се подува. възможно ли е

5. Здравейте, на 16 съм и от няколко месеца мисля че имам такъв проблем. Десният ми тестис е подут и придобива сърцевидна форма. Усеща се като надут балон. Не ме боли но причинява дискомфорт. Как мога да го оправя.

6. Здравейте д-р Василев!Синът ми ,който е на 5 години е с диагноза хидроцеле на десния тестис с големина на орех.Препоръчват докторите операция.Но аз исщам да попитам наложителнаи е или може да се оталожи във времето.И на какво се дължи това хидроцеле,след като го забелязахме преди около 3 седмици?

7. Здравейте Данаил,
    Сам едвали ще може да го оправите. Моят съвет към вас е на първо място да споделите със родителите си и да посетите лекар за преглед. Възможно е да имате херния или хидроцеле, а може и нещо друго.

8. Здравейте Ели Георгиева,
    Хидроцелето може да се появи във всяка възраст. Лечението е оперативно. Операцията търпи отлагане, но рано или късно се стига до нея. Повече за хидроцелето може да прочетете в статията публикувана в сайта.

9. Здравейте,
    Възможно ли е вродено хидроцеле да не се е затворило напълно до 7 годишна възраст? При правостоящо и легнало положение (не мога да преценя с точност) изглежда еднаква големина. Подуването е едностранно и не е голямо. Възможно ли е течността по-бавно да се абсорбира с времето?
    Благодаря!

10. Здравейте ! Имам следният въпрос към вас , наскоро ме оперираха от хидроцеле, занимавам се с активен спорт ( културизъм). Развих го в период който се състезавах по културизъм , така и не разбрах каква беше причината да се развие . Въпросът ми е дали е възможно да се развие от стероиди ? (Мисля че те правят обратното на хидроцеле а именно атрофията на тестисите) . Или е възможно да се получи от удар. На кратко ако не сте ме разбрали . Възможно ли е така нареченото хидроцеле да е в следствие на употребата на стероиди или пък е по вероятно от удар . Вече се консултирах с уролог и той ми каза че е трудно да се развие от стероидите а сега искам да попитам вас .

11. Здравейте Gospodinova,
    Абсолютно е възможно, в изключително редки случаи хидроцелето изчезва само. При повечето пациенти се налага оперативно лечение.

12. Здравейте Alex,
    Причините за придобитото хидроцеле което сте имал са най-често са в следствие на травма, възпаление, херния и много рядко други, така че най-вероятно при вас се е получило вследствие на травма след като и активно се занимавате със спорт.

13. Здравей те , Д-р Василев искам съвет . Живея извън България на 44 г имам ходроцеле в момента чакам да ми назначат операция , скротумът мие доста увеличен бих казал с големина на огромен домат ( само левият тестис ) лекарят ми има съмнение за херния ,бях опериран през 1995 дясна и 2000 лева за херния , имали вероятност след като ме оперира да продължи набирането на течности и как ви ще бъдат последствия та п.п от доста време не ходя на работа заради заболяването последвано е и доста силни болки